Αναπτυξιακή κουλτούρα: Η νέα τάξη πραγμάτων

Όταν κοιτάζουμε τι συμβαίνει στον κόσμο, παρατηρούμε την αδιαπραγμάτευτη έκρηξη της τεχνολογίας, κάτι το οποίο βέβαια επηρεάζει κάθε πτυχή της ζωής μας. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας οδηγεί νέες καινοτομίες με επιταχυνόμενο ρυθμό και πράγματι… αν κάνετε ένα βήμα πίσω και σκεφτείτε πώς άλλαξε τα τελευταία πέντε χρόνια, τρία ή ακόμα και ένα χρόνο, είναι πραγματικά απίστευτο… δε νομίζετε;

Η τεχνολογία αλλάζει τις προσδοκίες, αλλάζει τον τρόπο που δουλεύουμε και σίγουρα ασκεί πίεση σε όλους μας για να συνεχίσουμε. Την ίδια στιγμή, αυτό συνεπάγεται ότι οι επιτυχημένες εταιρείες του μέλλοντος θα πρέπει να είναι πιο ευέλικτες, να ανταποκρίνονται ταχύτερα στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες και συνάμα να μπορούν να το κάνουν αυτό μόνο με ένα εργατικό δυναμικό που είναι επίσης πιο ευέλικτο. Τι αντίκτυπο έχει αυτό στις ομάδες; Αυτό σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι θα εργάζονται σε ομάδες που είναι πιο ευέλικτες από φύση, ώστε να μπορούν να επιτύχουν συγκεκριμένους στόχους γρηγορότερα και πιο αποτελεσματικά.

Μια δεύτερη αλλαγή που παρατηρούμε, είναι η ιδέα της παγκόσμιας συνεργασίας. Η τεχνολογία συνέβαλε σημαντικά σε αυτό. Βλέπουμε τον κόσμο μας να γίνεται μικρότερος και να συνδεόμαστε σχεδόν τακτικά με συνεργάτες σε όλο τον κόσμο. Αυτή η νέα τάξη πραγμάτων σημαίνει ότι πρέπει να μάθουμε πώς να είμαστε σε ομάδες με άτομα, όχι μόνο σε διαφορετικές τοποθεσίες και ζώνες ώρας, αλλά και από διαφορετικούς πολιτισμούς, με άτομα που μιλούν διαφορετικές γλώσσες όλα, χωρίς να είμαστε στο ίδιο δωμάτιο, τη στιγμή που και όμως είμαστε στο ίδιο «conference room».

Η αίσθηση της παγκοσμιοποίησης έχει μεγάλο αντίκτυπο στο πώς συνεργαζόμαστε. Επιπλέον, η οργανωσιακή δομή των εταιρειών έχει αλλάξει δραστικά τα τελευταία πέντε έως δέκα χρόνια, οι οργανισμοί γίνονται πιo συμπεριληπτικοί, και αποτελούνται από άτομα που έχουν μεγαλύτερο εύρος υποβάθρου και εμπειριών. Αυτό περιλαμβάνει διαφορές γενεών όπου πιθανότατα όταν εργάζονται σε ομάδες, αποτελούμενες από άτομα τεσσάρων διαφορετικών γενεών -που όλα φέρνουν διαφορετικές προτιμήσεις και εμπειρίες στην προσέγγισή τους- δημιουργούν μια εξίσου διαφορετική ομαδική εργασία. Παρατηρούμε επίσης λιγότερα  επίπεδα στους οργανισμούς μας καθώς γίνονται πιο συμπληρωματικά και πιο συνεργατικά.

Αν σκεφτείτε πως λειτουργούν οι ομάδες, μετακινώντας τες από μια παραδοσιακή δομή, αρκετά ιεραρχική που παίρνετε για παράδειγμα κατεύθυνση από το διευθυντή και δίνετε σε εκείνον αναφορές, σε μια δομή όπου τα άτομα καλούνται να παίξουν διαφορετικούς ρόλους στις ίδιες τις ομάδες και να πετύχουν τους στόχους του οργανισμού, τότε θα καταλάβετε την πρόκληση. Και όλα αυτά, την ίδια στιγμή που εργάζεστε σε διάφορα τμήματα, ακόμη και χώρες σε τακτική βάση.

Για να λειτουργήσει αποτελεσματικά αυτή η νέα τάξη και δομή πραγμάτων, απαιτείται πραγματικά κάθε άτομο σε έναν οργανισμό να έχει την πειθαρχία και τις στέρεες δεξιότητες επικοινωνίας και ομαδικής εργασίας για να εξασφαλίσει αποτελεσματική συνεργασία που οδηγεί σε γρήγορα αποτελέσματα. Σκεφτείτε τον οργανισμό σας… ποια είναι η επίδραση που έχουν όλα αυτά στις ομάδες σας; Σκεφτείτε για μια στιγμή μια λέξη που σας έρχεται στο μυαλό…

Σε πρόσφατη έρευνα σχετικά με αυτό το ερώτημα, οι απαντήσεις ήταν ποικίλες: υπερβολική επικοινωνία, ή… καθόλου επικοινωνία, εσφαλμένοι στόχοι, ανταγωνιστικές προτεραιότητες. Οι άνθρωποι στην ίδια έρευνα αναφέρουν επίσης ότι ξοδεύουν πολύ χρόνο προσπαθώντας να καταλάβουν πώς να συνεργαστούν ο ένας με τον άλλον αντί να κάνουν την εργασία. Και αυτό επηρεάζει πραγματικά την ομαδική κουλτούρα και την ικανότητα του οργανισμού να εναρμονιστεί στη νέα δομή και βέβαια να πετύχει τους στόχους του.

Όταν εξετάζουμε τα στοιχεία που δημιουργούν μια αποτελεσματική ομαδική κουλτούρα, το πρώτο πράγμα που χρειαζόμαστε είναι ένα κοινό σύνολο αξιών και κουλτούρας. Και όταν λέμε κουλτούρα, εννοούμε το πώς δουλεύουμε, πώς συνεργαζόμαστε. Πάμε να το δούμε λίγο αυτό… Ας δούμε μερικές παραμέτρους του. Αρχικά, χρειαζόμαστε ένα περιβάλλον όπου οι στόχοι και τα έργα να είναι διαφανή, οπότε όλοι έχουν την ίδια βάση. Επιπλέον, να υπάρχει σαφήνεια ως προς την κατεύθυνση και τη συνεργασία σε ολόκληρο τον οργανισμό.

Για να καλλιεργήσουμε βέβαια αυτήν την κουλτούρα, χρειαζόμαστε περισσότερες πληροφορίες για να περάσουμε σε ομάδες και σε ολόκληρο τον οργανισμό. Αυτό είναι κάτι απαραίτητο, καθώς τα άτομα και οι ομάδες μετακινούνται με πιο ρευστό τρόπο, τελικά, για να είναι αποτελεσματικά σε μια ομαδική κουλτούρα. Εν τέλει, για να έχουμε μια αποτελεσματική ομαδική κουλτούρα, χρειαζόμαστε όλοι σε κάθε ομάδα του οργανισμού να έχουν ένα κοινό σύνολο δεξιοτήτων για ομαδική εργασία. Και αυτό το σετ δεξιοτήτων είναι κρίσιμο για τη μελλοντική επιτυχία του οργανισμού.

Η πραγματικότητα από την άλλη βέβαια, λέει ότι συνήθως δεν έχουμε εκπαιδευτεί σε πραγματικά αποτελεσματικές δεξιότητες ομαδικής εργασίας. Αντίθετα, οι περισσότεροι άνθρωποι βασίζουν την κατανόησή τους στην αποτελεσματική ομαδική εργασία στις εμπειρίες τους, ή σε ό, τι έχουν μάθει στην παιδική τους ηλικία, ή μέσω δοκιμών και σφαλμάτων στο χώρο εργασίας. Έχουμε μάθει για παράδειγμα πως η συνεργασία μαζί, σημαίνει επίτευξη συναίνεσης και όχι αμφισβήτηση της εξουσίας, ή απόκρυψη των ελαττωμάτων μας.

Δυστυχώς, αυτές οι παλαιωμένες λογικές στο περιβάλλον εργασίας δε βοηθούν καθόλου στο να αλλάξουμε την κουλτούρα μας. Φανταστείτε πως θα είναι ένας χώρος εργασίας,  όταν πηγαίνουμε με τη ροή, όταν διδάσκουμε στους ανθρώπους να αμφισβητούν το status quo. Όταν θα τους βάλουμε στη λογική «Θέλουμε να πιστεύετε ότι θέλουμε να συνεισφέρετε. Θέλουμε να κάνετε ερωτήσεις για να έχετε τα καλύτερα αποτελέσματα, αντί να τα ψεύσετε μέχρι να τα καταφέρετε.».

Η νέα τάξη πραγμάτων, η κουλτούρα που σταδιακά δημιουργείται σαν νέα παγκόσμια δομή λέει ότι οι άνθρωποι και οι εταιρείες χρειάζεται να παραδεχτούν τα λάθη τους, να δημιουργήσουν ένα ασφαλές μέρος όπου οι εργαζόμενοι μπορούν να είναι ειλικρινείς μεταξύ τους και να μοιράζονται ευπάθειες για να δημιουργήσουν πραγματικά μια αποτελεσματική ομάδας εμπιστοσύνης.

Μην προσπαθείτε για συναίνεση… Εκτιμήστε τη δέσμευση. Και θα εξηγήσουμε μέσα σε ένα πλαίσιο coaching συνεργασίας τη διαφορά μεταξύ αυτών των δύο. Μετά από όλα αυτά, νομίζουμε ότι μπορείτε πια να δείτε ότι χρειάζεστε πραγματικά νέους κανόνες και ενδεχομένως νέα κουλτούρα για το πώς να συνεργαστείτε με την ομάδα σας στον οργανισμό, ή την εταιρεία σας.

Συζητάμε ουσιαστικά για την ιδέα της δημιουργίας ενός περιβάλλοντος όπου υπάρχει εμπιστοσύνη. Έτσι, τα μέλη της ομάδας μπορούν να αμφισβητήσουν παραγωγικά το ένα το άλλο για να επιδιώξουν το καλύτερο αποτέλεσμα, για να δεσμευτούν στις αποφάσεις τους και να λογοδοτήσουν μεταξύ τους. Αυτή είναι η δύναμη των νέων κανόνων, της αναπτυξιακής κουλτούρας. Μας επιτρέπουν να είμαστε πιο αυθεντικοί οι ίδιοι και ικανοί να καταργήσουμε εμπόδια που μας κρατούν πίσω.

Yours in coaching,

Positivity Coaching

Leave a comment

Your email address will not be published. (Required)

You can use these tags